Učitel*ka je osobou, která může mít na duševní zdraví žáků velký vliv. Vytvořit ve třídě prostředí, do kterého se žáci*kyně a studenti*ky vracejí rádi, vzájemně se podporují, udržují mezi sebou hezké vztahy a nebojí se dělat chyby, může znít jako náročný a téměř nedosažitelný úkol. Sepsali jsme proto několik tipů pro inspiraci vyučujících, jak pečovat o duševní zdraví žáků a žákyň tím, že budou vytvářet zdravé a podporující prostředí ve třídě.
Jak může vyučující vytvářet zdravé a podporující prostředí ve třídě?
Řešením není vyhnout se stresu, ale manažovat ho.
1. rozhlédnout se po třídě, zaznamenat co se děje
2. pojmenovat to, co vidím
Např. “vidím, že spoustu z vás rozrušil titulek v dnešních novinách.” “Vidím, že většina třídy diskutuje o tom, co byla správná odpověď v testu.”
Pojmenováním toho, co vidíme, žákům*yním umožníme:
- získat zkušenost, že pro nás nejsou neviditelní
- získat podporu v tom, že vnímáme jejich stres nebo obavy
- rozvíjet jazykové dovednosti na popsání toho, co se jim děje
- cítit se méně izolovaně a osaměle, když slyší, že i jejich spolužáci prožívají podobné pocity
3. dávat vše do kontextu
Pokud vyučující zaznamená u jednoho dítěte, že se chová zvláštně, vypadá vystresovaně, zeptat se rodičů, jestli se doma projevuje stejně.
Co může přispívat stresu ve školním prostředí?
- na první pohled přeplněná třída
- denní rozvrh, který se nedá předvídat
- signály ze strany vyučující*ho, že je potřeba vše udělat co nejrychleji
- disciplína založená na trestu
- sumativní hodnocení (pouze známky) bez slovního doprovodu
- vystavování žáka*yně stresovým situacím před celou třídou
Co může redukovat stres ve školním prostředí?
- vytvoření klidného místa, kde se studenti*ky můžou soustředit na co potřebují
- vytvoření a pověšení denního rozvrhu na viditelné místo
- dát žákům*yním dostatečný čas při přechodu z jedné činnosti do druhé
- umožnit žákům*yním vybírat si a podílet se na rozhodování v situacích, kdy je to vhodné
- využívat malé testy nebo kvízy, vyvarovat se hodnocení na základě dvou nebo tří velkých známek
- pečlivě naplánovat, kolik času, materiálů nebo přístupu k informačním zdrojům studenti*ky potřebují k tomu, aby zvládli danou látku
- učit žáky*ně, jak se mají učit (jaký je jejich učební styl, jak můžou zlepšovat své dovednosti, jaké strategie můžou využít k zapamatování učiva)
- rozdělit velké cíle na několik menších a průběžně poskytovat zpětnou vazbu a formativní hodnocení
- nepřenášet vlastní stres na žáky*ně
- dát žákům*yním 10 minut před testem možnost vyjádřit, jak se cítí (napsat na papír největší obavy, nakreslit, zadupat si)
- pomáhat žákům*yním měnit jejich kognitivní očekávání – test jako příležitost k objevování, ne strašák
- naučit žáky*ně několik jednoduchých relaxačních technik, a ty s nimi pravidelně trénovat; využívat hluboké dýchání
- vysvětlit žákům*yním, co je stres a jak mu čelíte vy sami/druzí
- povzbudit žáky*ně k tomu, aby využívali různé strategie, jak o sebe pečovat
- iniciovat a udržovat pozitivní vztahy s rodinami svých žáků*yň, pokud to jde
Udržet zdravou atmosféru ve třídě, aktivně se na ní podílet a být pro žáky*ně určitým vzorem může být často vyčerpávající. Je zřejmé, že vyučující by neměl*a přenášet vlastní stres na své žáky*ně, ale bývá to náročné. Tlak na osobní odpovědnost, technické a personální zázemí školy a chování žáků*yň může způsobit, že vyučující přepíná své síly, dostává se do chronického stresu, práce ho přestává bavit a nevidí v ní takový smysl jako předtím. Pokud vás tohle téma zajímá a chtěli byste vědět, jak těmto stavům předcházet, přečtěte si náš článek Syndrom vyhoření u učitelů.
Duševním zdravím vyučujících a jejich žáků*yň se komplexně zabýváme v našich akreditovaných kurzech pro vyučující 2. stupně ZŠ a SŠ. Více informací najdete ZDE.
Zdroj:
Creating a mentally healthy classroom (prezentace)
https://www.teachmentalhealth.org/modules
Pošlete ho dál