Co nemusíte dělat v nouzovém stavu?

Seznamů s tím, co dělat v karanténě je teď spousta. Všechny jsou dobře míněné a aktivity v nich popsané nám opravdu mohou pomoci udržet si zdravý rozum. S krizovou situací se také zvedla vlna solidarity a lidi si navzájem začali pomáhat a být aktivní*

Je skvělé, že se lidé navzájem různě podporují, a že existují návody na to, co pro sebe můžeme dělat. ALE! Sekundárně to na nás vytváří společenský tlak a nároky, které “musíme” plnit. Pokud nic takového z jakéhokoli důvodu neděláme, můžeme zažívat pocity selhání a výčitky.

Přesně proto bychom chtěli zdůraznit, co všechno je v pořádku nedělat.

  1. Jste medici, krizoví interventi nebo studenti pomáhající profese?

Pak je v pořádku, když na prvním místě pomáháte SOBĚ. I vy jste totiž člověk, kterého současná situace ovlivňuje po lidské stránce. Ještě proto, že máte nějakou dovednost, kterou můžete pomáhat okolí, neznamená, že to musíte právě teď dělat. Dejte čas a prostor sami sobě pro zpracování vlastních emocí. I vy máte právo prožívat nejistotu, strach, smutek nebo cokoliv dalšího.

  1. Jste zdraví a nechodíte do práce?

Je v pořádku, že se nezapojujete do dobrovolných aktivit. I když pomáhat druhým je záslužná činnost, je to volba každého z nás. Buďte k sobě shovívaví, pokud máte pocit, že byste se měli angažovat v šití roušek, v nakupování potravin seniorům nebo zdarma poskytovat své služby, a neděláte to. Vaše hodnota je nezávislá na tom, zda dobrovolničíte nebo ne. Je v pořádku být prostě doma a žít, jak nejlépe umíte.

  1. Jste doma a nejste produktivní?

Nikdo neřekl, že váš čas doma musí být strávený efektivně. Dělejte, co vás baví a zbytečně se do ničeho nenuťte. Jen protože máte teď víc času, není nutné se vzdělávat pomocí online kurzů, stát se zenovým mistrem v meditování nebo přečíst půlku knihovny. S klidným svědomím se můžete nudit a zírat do stropu. Nuda může být sama o sobě velkým dobrodružstvím.

  1. Zpochybňuje vaše okolí některá vaše rozhodnutí?

Názor na to, co je dobré a co špatné, je do jisté míry relativní. Samozřejmě bychom se v této době měli všichni chovat tak, abychom dle nařízení vlády, byli co nejmenším zdravotním rizikem pro sebe i ostatní. Pokud toto minimum dodržíte, je už na vás, jak se budete chovat. Máte právo posuzovat své vlastní jednání, myšlenky a pocity a být si za ně a za jejich důsledky sám zodpovědný.

  1. Zažíváte negativní pocity?

Je normální, že cítíte obavy o sebe a jak to všechno zvládneme. Takové strachy jsou na místě, proto není třeba se za ně kritizovat nebo si je zakazovat. Dobré je vědět, že všechny emoce přicházejí a zase odcházejí. Můžete si proto dovolit s negativními pocity zůstat, dokud neodezní.

V případě, že se delší dobu necítíte dobře, nebojte se vyhledat pomoc odborníka. Kontakty na služby a jejich fungování v nouzovém režimu najdete ZDE.

Všech lidí, kteří se rozhodli jakýmkoli způsobem pomáhat si velmi vážíme. Stejně tak ale respektujeme ty, kteří to nemohou nebo nechtějí dělat. Na novou situaci, o které nevíme, jak dlouho potrvá, se všichni pomalu adaptujeme. Chtěli bychom zdůraznit důležitost rozložení vlastních sil v čase. Nikomu totiž nepomůže, když v zápalu prvních dní shoříme jako sirka.

Autorka: Barbora Vavřichová, www.self-care.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*