Programy pro učitele*ky
Duševní zdravověda pro vyučující
Dvoudenní akreditovaný workshop s měsíční pauzou. První den je kladen důraz na duševní zdraví učitelů a učitelek, druhý den je zaměřen hlavně na duševní zdraví žáků*yň ve třídě. Po skončení prvního dne kurzu mají účastníci*e prostor na to, aby různé techniky a aktivity přenesli do profesního i osobního života. Během druhého dne pak pod vedením lektorů*ek reflektují, jak se jim dařilo. Účast na tomto workshopu je pro učitele příležitostí sdílet společně dobrou praxi, zkušenosti a vzájemně se inspirovat do další práce.
OBSAH KURZU:
- předcházení syndromu vyhoření
- psychohygiena pro učitele a učitelky
- prevence duševních obtíží u žáků
- relaxace metodou všímavosti (mindfulness)
- aktivity, které můžete využít přímo ve třídě
- vedení podpůrného rozhovoru s žákem s duševními obtížemi
- nejčastější diagnózy u dětí a mladistvých včetně kazuistik ze školního prostředí
- reflexe a sdílení zkušeností
Kurz je akreditovaný MŠMT v systému DVPP (č. akreditace: 15826/2019-1-622).
Kurz je možné hradit ze Šablon pro ZŠ i SŠ, a to z těch zaměřených na osobnostně sociální rozvoj pedagogů. Šablony jsou stavěny tak, že na akreditovaný kurz Duševní zdravovědy v délce 16 hodin lze vykázat dvě šablony. Takto může škola zaplatit celý kurz a vykázat ho do svého projektu.
Je nezbytné zúčastnit se obou školicích dní. Budou-li v době konání kurzu platná epidemiologická nařízení, kvůli kterým jej nebude možné uskutečnit v prezenční podobě, koná se první školicí den online. Druhý den je nutné uskutečnit prezenčně, v případě nařízení bude stanoven náhradní. V takovéto kombinované podobě stále platí, že je kurz akreditovaný v systému DVPP.
Reference
Otevřené workshopy Duševní zdravovědy pro vyučující
Třídnictví jako vztah: podpora pro učitele a učitelky (4 interaktivní setkání)
Cílem navazujících setkání Třídnictví je vztah je podpořit vyučující v roli třídních. 4 interaktivní setkání se zaměří na to, jak se aktivně starat o wellbeing žáků a žákyň ve třídě, jak bezpečně zapojit aktivity do hodin (a využít tzv. “třídnických minutek”), ale také na to, jak pečovat o svůj vlastní wellbeing a jak zapojit intervizi, bezpečné a rozvojové kolegiální sdílení do pracovního cyklu.
Všechna setkání budou postavena na aktivitě zapojených účastníků a účastnic, bude také prostor na sdílení vlastních poznatků, postojů a zkušeností. Zapojení také dostanou několik užitečných nástrojů a tipů, jak se dál rozvíjet v kompetencích třídnictví.
Jednotlivá setkání:
- Třídnictví je vztah (2 hodiny)
- Třídnické minutky (2 hodiny)
- Táhneme za jeden provaz (2 hodiny)
- Rosteme spolu (2 hodiny)
Adaptace na změny
Webinář je určen nejen učitelům a učitelkám, kteří se chtějí přestat bát změn, ale všem, kdo chtějí vnímat změnu jako příležitost. Podíváme se na základní fáze a principy změn. V průběhu zmapujeme vlastní pocity a postoje ke změnám. Objevíme způsoby, jak poznat a posílit svou komfortní zónu. Projdeme vhodné postupy, jak žáky podporovat v období adaptace na změny a rozšíříme možnosti, jak změny chápat, přijímat a pozitivně využít.
Změna jako hrozba, nebo příležitost? Důraz klademe na interaktivitu a sdílení dobré praxe mezi účastníky a účastnicemi navzájem. Odnesete si několik užitečných aktivit, které budete moci využívat jak sami pro sebe, tak i ve třídě se svými žáky. Během celého webináře bude prostor pro pokládání dotazů a pro diskuzi.
Emoce na dlani
Webinář je zaměřen na porozumění emocím a jak je využít při naplňování vlastních potřeb. Během webináře se naučíme rozlišovat základní emoce, ukážeme si, jak jim lépe porozumět a do jaké míry je můžeme ovlivňovat. Zaměříme se také na způsoby, jak emoce ve třídě zužitkovat. V neposlední řadě nastíníme možnosti, jak využít jejich potenciál ke svým cílům.
Důraz klademe na interaktivitu a sdílení dobré praxe mezi účastníky navzájem. Odnesete si několik užitečných aktivit, které budete moci využívat jak sami pro sebe, tak i ve třídě se svými žáky a žákyněmi. Během celého webináře bude prostor pro pokládání dotazů a pro diskuzi.
Minutové relaxace
Webinář je zaměřený na relaxační techniky a psychohygienu v učitelské profesi. Nabízíme v něm ochutnávky relaxačních technik, představíme možnosti, jak je zapojit do osobního života a učitelské praxe. Společně pak zjistíme, co komu z nás nejlépe vyhovuje a podíváme se na přednosti a limity jednotlivých způsobů relaxace.
Důraz klademe na interaktivitu a sdílení dobré praxe mezi účastníky a účastnicemi navzájem. Odnesete si několik užitečných aktivit, které budete moci využívat jak sami pro sebe, tak i ve třídě se svými žáky a žákyněmi. Během celého webináře bude prostor pro pokládání dotazů a pro diskuzi.
Potřeby a motivace v učitelské práci
Webinář je zaměřený na práci s tématem motivace, smyslu a hodnot v práci učitele*ky i ve třídě. V průběhu se podíváme na hnací motory, které motivují při práci vyučující a nahlédneme na hodnoty, které dávají práci smysl. Nabídneme také možnosti a postupy, jak pro žáky a žákyně vytvářet bezpečné prostředí a podmínky pro učení se s chutí. Dotkneme se i tématu úspěchu v souvislosti s jejich vlastní motivací.
Důraz klademe na interaktivitu a sdílení dobré praxe mezi účastníky a účastnicemi navzájem. Odnesete si několik užitečných aktivit, které budete moci využívat jak sami pro sebe, tak i ve třídě se svými žáky a žákyněmi. Během celého webináře bude prostor pro pokládání dotazů a pro diskuzi.
Stres a syndrom vyhoření
Webinář zaměřený na prevenci syndromu vyhoření. Během webináře zmapujeme typické stresory, které se pojí s učitelskou profesí. Ukážeme si, do jaké míry je můžeme ovlivňovat. Společně také nahlédneme do procesu syndromu vyhoření a najdeme možnosti, kde hledat vnitřní i vnější zdroje podpory nejen v časech distanční výuky.
Důraz klademe na interaktivitu a sdílení dobré praxe mezi účastníky a účastnicemi navzájem. Odnesete si několik užitečných aktivit, které budete moci využívat jak sami pro sebe, tak i ve třídě se svými žáky a žákyněmi. Během celého webináře bude prostor pro pokládání dotazů a pro diskuzi.