Tipy pro učitele

Učitel je osobou, která může mít na duševní zdraví žáků velký vliv. Vytvořit ve třídě prostředí, do kterého se žáci a studenti vracejí rádi, vzájemně se podporují, udržují mezi sebou hezké vztahy a nebojí se dělat chyby, může znít jako náročný a téměř nedosažitelný úkol. Sepsali jsme proto několik tipů pro inspiraci učitelů, jak pečovat o duševní zdraví žáků tím, že budou vytvářet zdravé a podporující prostředí ve třídě.

Jak může učitel vytvářet zdravé a podporující prostředí ve třídě?

Řešením není vyhnout se stresu, ale manažovat ho.

1. rozhlédnout se po třídě, zaznamenat co se děje

2. pojmenovat to, co vidím

Např. “vidím, že spoustu z vás rozrušil titulek v dnešních novinách.” “Vidím, že většina třídy diskutuje o tom, co byla správná odpověď v testu.”

Pojmenováním toho, co vidíme, žákům umožníme:

  • získat zkušenost, že pro nás nejsou neviditelní
  • získat podporu v tom, že vnímáme jejich stres nebo obavy
  • rozvíjet jazykové dovednosti na popsání toho, co se jim děje
  • cítit se méně izolovaně a osaměle, když slyší, že i jejich spolužáci prožívají podobné pocity

3. dávat vše do kontextu

Pokud učitel zaznamená u jednoho dítěte, že se chová zvláštně, vypadá vystresovaně, zeptat se rodičů, jestli se doma projevuje stejně.

 

Co může přispívat stresu ve školním prostředí?

  • na první pohled přeplněná třída
  • denní rozvrh, který se nedá předvídat
  • signály ze strany učitele, že je potřeba vše udělat co nejrychleji
  • disciplína založená na trestu
  • sumativní hodnocení (pouze známky) bez slovního doprovodu
  • vystavování žáka stresovým situacím před celou třídou

 Co může redukovat stres ve školním prostředí?

  • vytvoření klidného místa, kde se studenti můžou soustředit na co potřebují
  • vytvoření a pověšení denního rozvrhu na viditelné místo
  • dát žákům dostatečný čas při přechodu z jedné činnosti do druhé
  • umožnit žákům vybírat si a podílet se na rozhodování v situacích, kdy je to vhodné
  • využívat malé testy nebo kvízy, vyvarovat se hodnocení na základě dvou nebo tří velkých známek
  • pečlivě naplánovat, kolik času, materiálů nebo přístupu k informačním zdrojům žáci/studenti potřebují k tomu, aby zvládli danou látku
  • učit žáky, jak se mají učit (jaký je jejich učební styl, jak můžou zlepšovat své dovednosti, jaké strategie můžou využít k zapamatování učiva)
  • rozdělit velké cíle na několik menších a průběžně poskytovat zpětnou vazbu a formativní hodnocení
  • nepřenášet vlastní stres na žáky
  • dát žákům 10 minut před testem možnost vyjádřit, jak se cítí (napsat na papír největší obavy, nakreslit, zadupat si)
  • pomáhat žákům měnit jejich kognitivní očekávání - test jako příležitost k objevování, ne strašák
  • naučit žáky několik jednoduchých relaxačních technik, a ty s nimi pravidelně trénovat; využívat hluboké dýchání
  • vysvětlit žákům, co je stres a jak mu čelíte vy sami/druzí
  • povzbudit žáky k tomu, aby využívali různé strategie, jak o sebe pečovat
  • iniciovat a udržovat pozitivní vztahy s rodinami svých žáků, pokud to jde
 

Udržet zdravou atmosféru ve třídě, aktivně se na ní podílet a být pro žáky určitým vzorem může být často vyčerpávající. Je zřejmé, že učitel by neměl přenášet vlastní stres na své žáky, ale bývá to náročné. Tlak na osobní odpovědnost, technické a personální zázemí školy a chování žáků může způsobit, že učitel přepíná své síly, dostává se do chronického stresu, práce ho přestává bavit a nevidí v ní takový smysl jako předtím. Pokud vás tohle téma zajímá a chtěli byste vědět, jak těmto stavům předcházet, přečtěte si náš článek Syndrom vyhoření u učitelů.

Duševním zdravím učitelů a jejich žáků se komplexně zabýváme v našich akreditovaných kurzech pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ. Více informací najdete ZDE.

 

Zdroj: 

Creating a mentally healthy classroom (prezentace) https://www.teachmentalhealth.org/modules

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*